Blog

Jak komunikować się z zespołem, żeby być zrozumianym?

Zespół usłyszy tylko to, co zrozumie.

Jak komunikować się z zespołem, żeby być zrozumianym? - Blackboard Consulting

Bimbrownicy w czasach prohibicji w USA (1922–1933) używali „krowich butów” – urządzeń przymocowanych do stóp, aby imitować odciski krowich kopyt – w celu oczywiście uniknięcia zatrzymania czy znalezienia swojej dziupli przez policję. Moonshiners zlokalizowane były głównie na terenach wiejskich i dzięki temu skutecznie działali przez lata.

Liderzy też czasem noszą „buty krowie”. Nieświadomie zostawiają ślady, które są dla nich oczywiste, ale dla zespołu kompletnie nieczytelne. I tak jak bimbrownicy umykali policji, tak liderom nieświadomie umyka jasny przekaz. Wszystko ładnie brzmi, ale zostaje enigmą.

Efekt?

Zespół nie wie, co dokładnie ma robić. Niezrozumienie oznacza niemożność przełożenia ich na konkretne działania, zachowania i praktykę. Brak zrozumienia, spadek efektywności, błędne interpretacje.

Zgadują, Każdy inaczej, zatem rezultat jest losowy.

Oto kilka przykładów „cow shoes” w zarządzaniu:

Screenshot

👉 Dobra atmosfera – Co to dokładnie znaczy? Brak konfliktów czy otwartość na rozmowę?
👉 Dynamiczny zespół – Szybkość działania, elastyczność czy ciągłe zmiany?
👉 Pełna odpowiedzialność – Za co dokładnie? Gdzie są granice tej odpowiedzialności?
👉 Elastyczność – W jakim zakresie? Godziny pracy, podejście do zadań, priorytety?
👉 Efektywna komunikacja – Czy to skracanie wiadomości, mówienie wprost, czy dopasowanie stylu do odbiorcy?
👉 Proaktywność – Oczekujesz pomysłów, działania bez pytania, czy czegoś innego?
👉 Dobre zarządzanie czasem – Priorytetyzacja, brak nadgodzin czy szybkie działanie
👉 Otwartość na zmiany – Akceptacja każdej zmiany czy umiejętność ich wdrażania?
👉 Bycie team playerem – Pomoc innym, brak rywalizacji czy zgadzanie się na wszystko?
👉 Kultura feedbacku – Jak często? Jak szczegółowo? Czy wszyscy mają go dawać?
👉 Orientacja na wynik – Skupienie na celu czy na sposobie jego osiągnięcia?
👉 Pełne zaangażowanie – Czy chodzi o liczbę godzin, inicjatywę czy emocjonalne poświęcenie
👉 Samodzielność – Brak pytań, radzenie sobie ze wszystkim czy podejmowanie decyzji?
👉 Wysoka jakość pracy – Brak błędów, terminowość czy coś jeszcze?
👉 Jasne oczekiwania – Czy są spisane, komunikowane indywidualnie czy w zespole?
👉 Partnerstwo w zespole – Równość w podejmowaniu decyzji czy wspólna odpowiedzialność?
👉 Work-life balance – Elastyczne godziny, krótszy tydzień pracy czy brak nadgodzin?

Lider, który kontroluje informacje ma większy wpływ na zespół i pamięta, że:

ZESPÓŁ USŁYSZY TYLKO TO, CO ZROZUMIE.

Potrzebujesz pomocy w tym temacie. Umów się i porozmawiajmy.

Krzysiek

mentoring dla liderów, którzy szukają inspiracji i zmiany | pomagam budować skuteczne zespoły oparte na zdrowych relacjach | mentoring rozwoju osobistego, konsultacje zarządzania, zespoły w zmianie

Blog

Zobacz także

Zarządzanie, relacje w biznesie, budowanie zespołu, rozwój osobisty, relacje z klientami.

Zobacz wszystkie
Jak wzmocnić swoją skuteczność lidera? - Blackboard Consulting Case Study

Jak wzmocnić swoją skuteczność lidera?

Leadership to umiejętność pracy detalami.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
„Startup to eksperyment, w którym każda relacja może mieć wpływ na wynik.” – Guy Kawasaki - Blackboard Consulting Case Study

„Startup to eksperyment, w którym każda relacja może mieć wpływ na wynik.” – Guy Kawasaki

Dlaczego zbudowanie zespołu jest ważniejsze od wizji, pomysłu, produktu i strategii?

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Jak zbudować szacunek do siebie jako lidera? - Blackboard Consulting Case Study

Jak zbudować szacunek do siebie jako lidera?

Co jest szacunkiem a co tylko efektem obaw i strachu zespołu?

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting

Umów spotkanie

Porozmawiamy o Twoich potrzebach i zobaczymy, może będzie nam po drodze.

Bezpłatna konsultacja