Blog

Jak rekrutować, żeby nie żałować. cz. 1

Jak znaleźć idealnych kandydatów do pracy?

Jak rekrutować, żeby nie żałować. cz. 1 - Blackboard Consulting

Większość firm popełnia ten sam błąd szukając idealnych kandydatów. Wyobraża sobie, że istnieje jakiś wzór superkandydata, że on gdzieś jest i wszystkie firmy właśnie jego szukają. A te, które potrafią ich znaleźć znają jakieś tajemnice i triki, mają jakieś magicznie narzędzia, jak robić to skuteczne. 

Idealnych kandydatów nie ma. Kiedy piszę „idealny” mam na myśli „idealny dla ciebie”. I dla nikogo innego. Idealny to nie wzorzec, idealny to taki jakiego ty potrzebujesz. 

Większość firm popełnia tutaj kolejny błąd: nie poświęca na to zbyt wiele czasu, "wypuszcza" typowe ogłoszenie, przygotowane od ręki rozpoczynając proces rekrutacji. Tymczasem ten proces zaczyna się o wiele wcześniej.

Z obu błędów postaram się ciebie wyprowadzić i pokazać lepszą drogę do szukania, znajdowania i pozyskiwania z rynku kandydatów, którzy będą spełniali twoje oczekiwania. 

Z rekrutacją jest jak z wyjściem na zakupy. Jeżeli wybierasz się na nie bez listy i „na głodnego” wydasz za dużo, kupisz nie to co trzeba a część wyrzucisz. Zmarnujesz też czas. 

Rekrutacja powinna być przede wszystkim procesem ciągłym. Potrzebujesz czy nie, rekrutuj, spotykaj się, ćwicz, poznawaj kandydatów, a przez to rynek i konkurencję. Szlifuj jak dobrze poprowadzić spotkanie. Sprawdzaj siebie i oczekiwania kandydatów. Kiedy natrafisz na „perełkę” nawet jeśli akurat nie masz potrzeb zatrudnienia, znajdziesz dla niej miejsce lub zastanowisz się, czy zmiany w zespole nie zrobiłyby jemu i tobie lepiej.

Jeżeli nie lubisz rekrutować, efekt również będzie słaby. A jeżeli nie lubisz i brakuje ci wiedzy i umiejętności, wtedy to naprawdę strata czasu. Rekrutacja to stały i jeden z najważniejszych procesów w zarządzaniu. Jeżeli zrobisz to nieprawidłowo, wpuszczając do zespołu choćby jedną osobę źle wybraną, wpłynie to na cały zespół. Zespoły zawsze grawitują do najsłabszego ogniwa.

Od czego zacząć cały proces? Jak przygotować się do napisania ogłoszenia-zaproszenia, które nie będzie jednym z tysięcy podobnych szukających „rąk do pracy? Jak napisać je tak, żeby odpowiedzieli ci, których potrzebujesz? 

Zacznij od siebie. Pomyśl, zastanów się, popracuj nad odwiedzą na kilka pytań:

Jaki jest mój cel biznesu?

Po co stworzył_ś swoją firmę, lokal, biznes?

Co było twoim celem? Czym się kierowałeś? 

Na czym ci zależy? Co jest dla ciebie ważne?

Czego nie chcesz! Na co się nie zgadzasz?

Jakich chcesz relacji w zespole a jakich z klientami? 

W czym widzisz największą wartość tego co robisz?

Kogo chcesz zaprosić do współpracy, jakich ludzi?  

Z kim ci się dobrze pracuje a z kim nie?

Zastanów się: jakie cechy mieli lub jakich nie mieli kandydaci, z którymi rozstałem się w przeszłości? O co poszło? Warto zrobić takie podsumowanie, żeby nie popełniać tych wyborów ponownie.

Nie zastanawiaj się pisząc co jest do zrobienia. To jest oczywiste i napiszesz to w innym miejscu. Jeżeli nie chcesz popełnić głównego błędu wszystkich rektutacji  - szukaj postaw, a dopiero potem kompetencji. Większość firm rozstaje się z pracownikami nie z powodu, że czegoś nie potrafią tylko z powodu ich podejścia do pracy, do życia i do ludzi w ogóle. 

Właśnie dlatego kiedy najpierw określisz swoje wartości i wyraźnie je zakomunikujesz stworzysz swój własny „filtr” na kandydatów. Przestaniesz tracić czas na rozmowy i marnować go na dni próbne z ludźmi, z którymi szybko się rozstaniesz. Taki filtr nie daje 100% gwarancji, że zgłoszą się wyłącznie właściwi kandydaci, ale napewno większość niewłaściwych odbije się od niego jak od ściany.

I o to właśnie chodzi! 

I nie jest tak, że kandydatów nie ma. Jeśli jesteś przyzwyczajona do typowych ogłoszeń skierowanych do wszystkich czyli do nikogo, nie widać cię z tłumu szukających, to tylko takich kandydatów widzisz. Na rynku są też inni, potrzebujesz tylko zmienić metodę szukania. 

Kiedy odpowiesz sobie na powyższe pytania będziesz mieć za sobą część pracy z ogłoszeniem. To właśnie w nim napisz. Napisz o sobie. Tak skonstruowane ogłoszenie to pierwszy moment, kiedy z kandydatami zawierasz deal. Tam jest to co obiecujesz i jakie są twoje oczekiwania. Zawsze możesz się do tego odwołać, kiedy współpraca nie będzie się układać. I będzie to też podstawą zakresu obowiązków, które kandydat powinien podpisać rozpoczynając pracę. 

Przygotowanie i napisanie ogłoszenia to jeden z najbardziej zaniedbanych etapów zarządzania zespołem i jednocześnie jeden z najważniejszych. Nie można zbudować super zespołu jeżeli nie potrafimy szukać, selekcjonować i zapraszać do niego niewłaściwych kandydatów. 

Przygotowanie i umieszczenie takiego ogłoszenia nie tylko może cię wyróżnić, ale będzie stanowić stałe narzędzie pracy. Trudno bowiem rekrutować skutecznie, kiedy robi się to od czasu do czasu będąc nieprzygotowanym i niewprawionym.

Takie ogłoszenie możesz modyfikować i dopieszczać patrząc na to jakich kandydatów ci przynosi. Warto też pytać na rozmowie kandydatów, co ich przyciągnęło w ogłoszeniu, na co się „złapali”. W ten sposób twój filtr będzie ciągle świeży i będzie miał właściwe "oczka". 

Jeżeli nie potrafisz teraz odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie cechy kandydatów będą ci odpowiadać i będą zgodnie z twoimi, zacznij od odpowiedzi na pytania powyżej. A potem sprawdź czy zespół który masz teraz ma tak samo. 

Powodzenia

Krzysiek 

Właścicielom biznesów, dla których ważne są relacje, pomagam zbudować zespół marzeń i nawiązać emocjonalną więź z klientami. Wspieram w rozwoju osobistym, ucząc skutecznego i świadomego zarządzania. Odwiedź stronę i umów się.

Blog

Zobacz także

Zarządzanie, relacje w biznesie, budowanie zespołu, rozwój osobisty, relacje z klientami.

Zobacz wszystkie
Bycie lepszym liderem = bycie lepszym sobą. - Blackboard Consulting Case Study

Bycie lepszym liderem = bycie lepszym sobą.

Świadomość siebie to klucz do leadership.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Nowy lider - Know How

Nowy lider - "stary" zespół.

Jak zaplanować i wdrożyć zmianę menadżera w zespole.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Jak Case Study

Jak "zrobić" kulturę firmy, która będzie magnesem dla zespołu.

I która będzie magnesem dla właściwych kandydatów.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting

Umów spotkanie

Porozmawiamy o Twoich potrzebach i zobaczymy, może będzie nam po drodze.

Bezpłatna konsultacja