Pracownicy szybko odchodzą i to się szybko nie zmieni. Znajdź takich, którzy nawet jeśli będą z Tobą krótko, dadzą Ci dobrą współpracę.
Nie ma rozmowy idealnej tak jak nie ma idealnych kandydatów. Nie ma gotowych kandydatów dla Ciebie, bo wcześniej u Ciebie nie pracowali.
Kandydatów jest mało a jak są to niekoniecznie tacy, jakich byśmy chcieli. Braki na grafiku i potrzeba natychmiastowego ich uzupełnienia nie ułatwiają rekrutacji i frustrują.
Dodatkowo frustrację powodują oczekiwania i postawy kandydatów. Tzw. nowe pokolenia myślą i działają inaczej i jest to często bardzo rożne od naszych wartości i oczekiwań. Z rynkiem nie ma co walczyć, ale można spróbować zrozumieć na czym ta zmiana polega i czego oczekują kandydaci.
Można zacząć prowadzić skuteczniejsze rozmowy z kandydatami. Skuteczniejsze to znaczy, że dowiesz się więcej i tego czego potrzebujesz, żeby szybko podjąć decyzję. Uprawdopodobnisz powodzenie naboru. Zwiększysz szanse, że zatrudnisz właściwą osobę.
Jeżeli rekrutacja jest dla Ciebie priorytetem to potraktuj priorytetowo przygotowanie się do nie i jej scenariusz.
Przed rozmową dobrze jest:
- Wiedzieć dokładnie kogo szukasz: jakie ma mieć kompetencje i umiejętności oraz jakie cechy osobiste. Określ kogo szukasz dokładnie opisując wymagania. Zrób listę kompetencji i cech. Zwykle zatrudniamy wyłącznie na podstawie kompetencji, ale rozstajemy się ze względu na cechy. Szukaj jednego i drugiego.
- Przygotuj się do rozmowy. Nie przychodź na nią w biegu odrywając się od zajęć. Daj sobie 15 minut czasu przed na ochłonięcie i skupienie się. Niech Cię nie zraża często lekkie podejście do rozmowy kandydatów - nie takich szukasz.
- Wszystko czego będziesz szukać w kandydacie możesz zobaczyć w trakcie rozmowy: kompetencje zobaczysz w cv a cechy zobaczysz w zachowaniu. Zwróć uwagę na te, których potrzebujesz. Przykład: jeżeli szukasz kogoś asertywnego, rozmownego to taka osoba będzie pytać, żywo reagować na rozmowę, sama opowiadać chętnie itp.
- Jak zobaczyć czy kandydaci mają cechy których szukamy? Pytaj i rozmawiaj, angażuj i opowiadaj. Rób to, czego oczekujesz, że kandydaci będą robić z Klientami. Patrz jak reagują.
Rozmowa - scenariusz:
- Ty prowadzisz rozmowę, masz cel i wiesz z czym chcesz z rozmowy wyjść - z przynajmniej wstępną decyzją.
- Przeznacz na rozmowę nie więcej niż 30 minut - w tym czasie spróbuj dowiedzieć się i zaobserwować wszystko ze swojej listy oczekiwań. Miej tą listę przed sobą, wydrukowaną. Pozwoli Ci to kontrolować rozmowę, a po rozmowie o niczym nie zapomnisz.
- Zacznij od przedstawienia się, opisania swojego konceptu, lokalu, opowiedz o nim, o sobie. Miło jeżeli kandydaci już coś o miejscu wiedzą, ale nie oczekuj tego. Opowiadaj tak, żeby kandydata zachęcić - w tym momencie sprzedajesz siebie jako pracodawcę.
- Opisz jakie korzyści będą mieli kandydaci dzięki pracy u Ciebie. Zarówno te materialne jak i pozostałe. Nie mów, że atmosfera jest miła - powiedz z czego ona wynika.
- Zapytaj co kandydaci na to. Słuchaj, dopytuj. Obserwuj i patrz czy znajdujesz to czego szukasz.
- Zainicjuj rozmowę o warunkach, nie czekaj na pytania kandydatów. Zrób to śmiało. Ty prowadzisz rozmowę, Ty określasz warunki. Opisz je - płaca, system bonusowy, posiłki, przerwy, reguły i zasady panujące w Twoim lokalu. Zapytaj co kandydaci na to.
- To czy chcesz warunki negocjować zależy do Ciebie. Pamiętaj, że Twoja propozycja dla kandydata będzie znana ,czy chcesz czy nie, reszcie zespołu.
- Cały czas pilnuj swojej listy oczekiwań. Czy widzisz to w kandydatach, w ich zachowaniu i słowach.
- Jeżeli na tym etapie nie podejmiesz decyzji poinformuj, kiedy oddzwonisz. Być może kandydaci odrzucą Twoją propozycję. Twoja lista podpowie Ci czy warto próbować kandydatów zatrzymać. Jeżeli nie, podziękuj za rozmowę.
- Pamiętaj: Kandydaci nie muszą zostać Twoimi pracownikami, ale mogą być Twoimi Klientami czy followers na Insta.
Podstawowe błędy rekrutacji:
- Wpadanie na rozmowę w ostatniej chwili.
- Niedoprecyzowanie swoich oczekiwań.
- Rozmowa w celu odrzucenia (szukanie tylko minusów) vs. rozmowa w celu przyjęcia (szukanie pozytywnych cech jak i tych, których nie chcesz)
- Oczekiwanie, że kandydaci będą znali Ciebie i Twój koncept
- Oczekiwanie, że kandydaci będą umieli wszystko czego potrzebujesz, że będą gotowi.
- Zbyt duży kompromis. Czasami trzeba, jednocześnie pamiętaj o konsekwencjach.
- Demotywacja reszty zespołu poprzez przyjęcie niepasującej osoby.
Scenariusz rozmowy - podpowiedź:
Jeżeli potrzebujesz scenariusza rekrutacyjnego, który ułatwi Ci rozmowy rekrutacyjne napisz do mnie lub zadzwoń. Podzielę się gotowym lub przygotujemy taki scenariusz dla Twojego biznesu.
Zapraszam. 🤗