Blog

Szybka i skuteczna rozmowa rekrutacyjna.

Jak się dowiedzieć podczas rekrutacji to czego potrzebujesz?

Szybka i skuteczna rozmowa rekrutacyjna. - Blackboard Consulting

Pracownicy szybko odchodzą i to się szybko nie zmieni. Znajdź takich, którzy nawet jeśli będą z Tobą krótko, dadzą Ci dobrą współpracę.

Nie ma rozmowy idealnej tak jak nie ma idealnych kandydatów. Nie ma gotowych kandydatów dla Ciebie, bo wcześniej u Ciebie nie pracowali. 

Kandydatów jest mało a jak są to niekoniecznie tacy, jakich byśmy chcieli. Braki na grafiku i potrzeba natychmiastowego ich uzupełnienia nie ułatwiają rekrutacji i frustrują.

Dodatkowo frustrację powodują oczekiwania i postawy kandydatów. Tzw. nowe pokolenia myślą i działają inaczej i jest to często bardzo rożne od naszych wartości i oczekiwań. Z rynkiem nie ma co walczyć, ale można spróbować zrozumieć na czym ta zmiana polega i czego oczekują kandydaci. 

Można zacząć prowadzić skuteczniejsze rozmowy z kandydatami. Skuteczniejsze to znaczy, że dowiesz się więcej i tego czego potrzebujesz, żeby szybko podjąć decyzję. Uprawdopodobnisz powodzenie naboru. Zwiększysz szanse, że zatrudnisz właściwą osobę. 

Jeżeli rekrutacja jest dla Ciebie priorytetem to potraktuj priorytetowo przygotowanie się do nie i jej scenariusz.

Przed rozmową dobrze jest:

  • Wiedzieć dokładnie kogo szukasz: jakie ma mieć kompetencje i umiejętności oraz jakie cechy osobiste. Określ kogo szukasz dokładnie opisując wymagania. Zrób listę kompetencji i cech. Zwykle zatrudniamy wyłącznie na podstawie kompetencji, ale rozstajemy się ze względu na cechy. Szukaj jednego i drugiego.
  • Przygotuj się do rozmowy. Nie przychodź  na nią w biegu odrywając się od zajęć. Daj sobie 15 minut czasu przed na ochłonięcie i skupienie się. Niech Cię nie zraża często lekkie podejście do rozmowy kandydatów - nie takich szukasz. 
  • Wszystko czego będziesz szukać w kandydacie możesz zobaczyć w trakcie rozmowy: kompetencje zobaczysz w cv a cechy zobaczysz w zachowaniu. Zwróć uwagę na te, których potrzebujesz. Przykład: jeżeli szukasz kogoś asertywnego, rozmownego to taka osoba będzie pytać, żywo reagować na rozmowę, sama opowiadać chętnie itp. 
  • Jak zobaczyć czy kandydaci mają cechy których szukamy? Pytaj i rozmawiaj, angażuj i opowiadaj. Rób to, czego oczekujesz, że kandydaci będą robić z Klientami. Patrz jak reagują. 

Rozmowa - scenariusz:

  • Ty prowadzisz rozmowę, masz cel i wiesz z czym chcesz z rozmowy wyjść - z przynajmniej wstępną decyzją. 
  • Przeznacz na rozmowę nie więcej niż 30 minut - w tym czasie spróbuj dowiedzieć się i zaobserwować wszystko ze swojej listy oczekiwań. Miej tą listę przed sobą, wydrukowaną. Pozwoli Ci to kontrolować rozmowę, a po rozmowie o niczym nie zapomnisz.
  • Zacznij od przedstawienia się, opisania swojego konceptu, lokalu, opowiedz o nim, o sobie. Miło jeżeli kandydaci już coś o miejscu wiedzą, ale nie oczekuj tego. Opowiadaj tak, żeby kandydata zachęcić - w tym momencie sprzedajesz siebie jako pracodawcę. 
  • Opisz jakie korzyści będą mieli kandydaci dzięki pracy u Ciebie. Zarówno te materialne jak i pozostałe. Nie mów, że atmosfera jest miła - powiedz z czego ona wynika. 
  • Zapytaj co kandydaci na to. Słuchaj, dopytuj. Obserwuj i patrz czy znajdujesz to czego szukasz.
  • Zainicjuj rozmowę o warunkach, nie czekaj na pytania kandydatów. Zrób to śmiało. Ty prowadzisz rozmowę, Ty określasz warunki. Opisz je - płaca, system bonusowy, posiłki, przerwy, reguły i zasady panujące w Twoim lokalu. Zapytaj co kandydaci na to. 
  • To czy chcesz warunki negocjować zależy do Ciebie. Pamiętaj, że Twoja propozycja dla kandydata będzie znana ,czy chcesz czy nie, reszcie zespołu.
  • Cały czas pilnuj swojej listy oczekiwań. Czy widzisz to w kandydatach, w ich zachowaniu i słowach. 
  • Jeżeli na tym etapie nie podejmiesz decyzji poinformuj, kiedy oddzwonisz. Być może kandydaci odrzucą Twoją propozycję. Twoja lista podpowie Ci czy warto próbować kandydatów zatrzymać. Jeżeli nie, podziękuj za rozmowę. 
  • Pamiętaj: Kandydaci nie muszą zostać Twoimi pracownikami, ale mogą być Twoimi Klientami czy followers na Insta. 

Podstawowe błędy rekrutacji:

  • Wpadanie na rozmowę w ostatniej chwili.
  • Niedoprecyzowanie swoich oczekiwań.
  • Rozmowa w celu odrzucenia (szukanie tylko minusów) vs. rozmowa w celu przyjęcia (szukanie pozytywnych cech jak i tych, których nie chcesz)
  • Oczekiwanie, że kandydaci będą znali Ciebie i Twój koncept
  • Oczekiwanie, że kandydaci będą umieli wszystko czego potrzebujesz, że będą gotowi. 
  • Zbyt duży kompromis. Czasami trzeba, jednocześnie pamiętaj o konsekwencjach. 
  • Demotywacja reszty zespołu poprzez przyjęcie niepasującej osoby. 

Scenariusz  rozmowy - podpowiedź:

Jeżeli potrzebujesz scenariusza rekrutacyjnego, który ułatwi Ci rozmowy rekrutacyjne napisz do mnie lub zadzwoń. Podzielę się gotowym lub przygotujemy taki scenariusz dla Twojego biznesu. 

Zapraszam. 🤗

Blog

Zobacz także

Zarządzanie, relacje w biznesie, budowanie zespołu, rozwój osobisty, relacje z klientami.

Zobacz wszystkie
„Startup to eksperyment, w którym każda relacja może mieć wpływ na wynik.” – Guy Kawasaki - Blackboard Consulting Case Study

„Startup to eksperyment, w którym każda relacja może mieć wpływ na wynik.” – Guy Kawasaki

Dlaczego zbudowanie zespołu jest ważniejsze od wizji, pomysłu, produktu i strategii?

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Potrafisz odróżnić szacunek od strachu? - Blackboard Consulting Case Study

Potrafisz odróżnić szacunek od strachu?

Co jest szacunkiem a co tylko efektem obaw i strachu zespołu?

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Bycie lepszym liderem = bycie lepszym sobą. - Blackboard Consulting Case Study

Bycie lepszym liderem = bycie lepszym sobą.

Świadomość siebie to klucz do leadership.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting

Umów spotkanie

Porozmawiamy o Twoich potrzebach i zobaczymy, może będzie nam po drodze.

Bezpłatna konsultacja