Blog

Dlaczego boimy się podwyżek cen?

Czy i jak podnosić ceny? Kiedy? Jak zrobić to najbezpieczniej?

Dlaczego boimy się podwyżek cen? - Blackboard Consulting

Dlaczego boimy się podwyżek?

  • Obawiamy się, że Klient odejdzie.
  • Nie wiemy ile podnieść.
  • Nie wiemy jak i kiedy to zrobić.
  • Nie wiemy co zrobi konkurencja.
  • Boimy się, że Klient obwini nas za podwyżkę.

Jak rozbroić w głowie obawy przed poidwyżką?

Boimy się, że Klient obwini nas za podwyżkę - obwini, jeżeli nie potrafisz jej uzasadnić i wyjaśnić.
Czy sądzisz, że Klient nie wie jaka jest przyczyna?
Przecież sam płaci za prąd więcej, za zakupy również. Nie wiemy jak i kiedy? - zapraszam do komentarza poniżej.

Kiedy podnieść ceny?

  • nigdy nie zaskakuj Klienta zmianą ceny, Ty też nie lubisz być tym zaskakiwany
  • uprzedzaj o podwyżce, zanim to zrobisz, komunikuj i uzasadniaj, rozmawiaj o tym zanim to zrobisz, Ty i Twój zespół
  • wykorzystaj okresy przedświąteczne i większą skłonność Klienta do otwarcia potrfela i całe zamieszanie w takim okresie,
  • nie czekaj na ostatnią chwilę; jeżeli koszty płac wzrosną znacznie od 1 stycznia, to podwyżki dobrze przeprowadzić wcześniej
  • dobrze jest być już po podwyżce kiedy konkurencja dopiero zaczyna to robić
  • nie zawsze warto czekać na ruch konkurencji w kwestii cen, kto pierwszy zrobi to dobrze ten wygra
  • dobrze jest strategicznie zaplanować podwyżki (małe, pojedynczych produktów) w ciągu całego roku, nie czekając na rynek, bo i tak wiadomo, że jakieś trzeba będzie zrobić

Jak podnieść ceny?

  • policz ile potrzebujesz więcej sprzedaży, aby pokryć rosnące koszty
  • przyjrzyj się kosztom, zawsze warto i to zrewidować przy tej okazji
  • Jeżeli nie znasz swojego food cost i marży na każdym produkcie, Twoja podwyżka będzie jak wróżenie ze szklanej kuli; dobrze jak masz system, który Ci pomoże, ale możesz to zrobić mając excela, czas i regularną inwentaryzację
  • przyjrzyj się cenom konkurencji, ale nie uzależniaj od nich w 100% swoich decyzji
  • zastanów się czy potrzebujesz podnosi ceny wszystkiego, może warto zmienić ceny tylko niektórych, najlepiej sprzedających się produktów - wtedy podwyżka może być mniejsza a skala da Ci efekt większej sprzedaży
  • dobrze jest rozłożyć podwyżki na etapy, „podwyżka raczkująca”
  • podwyżki omów z zespołem, który sprzedaje, powinni być na tym samym poziomie zrozumienia i zaangażowania w podwyżkę co Ty
  • ustal z zespołem jakie mogą paść pytania za strony Klienta i przygotujcie wspólnie odpowiedzi
  • odpowiedzi muszą być szczere, oparte na faktach, bez zrzucania winy na kogokolwiek
  • Klient zrozumie, bo Klient też sprzedaje, zna ekonomię i realia swoich rachunków
  • wraz z podwyżką zaplanuj promocję nowości
  • zaplanuj regularne promocje nowych, droższych produktów, dań, to one pomogą Ci generować znaczną część potrzebnej większej sprzedaży, A NIE BĘDĄ ZWIĄZANE Z PODWYŻKĄ - odklej część oferty od podwyżki

Czego Ci Goście nie wybaczą, jeżeli podniesiesz ceny?

  • Jeśli zrobisz to z zaskoczenia, z „partyzanta”
  • Jeśli Twój zespół nie będzie umiał dobrze uzasadnić podwyżki, kiedy Klienci o to zapytają.
  • Jeśli pytania o podwyżkę zostawisz bez odpowiedzi.
  • Jeśli odpowiesz w stylu: „taki mamy klimat”.
  • Jeśli podniesiesz ceny ulubionych produktów, ale nie będziesz potrafił tego dobrze, szczerze i otwarcie uzasadnić.

Najłagodniej podwyżki przechodzą lokale, które mają dobrze zbudowane relacje z Klientami i rozmawiają z nimi o tym.

Blog

Zobacz także

Zarządzanie, relacje w biznesie, budowanie zespołu, rozwój osobisty, relacje z klientami.

Zobacz wszystkie
Jak komunikować się z zespołem, żeby być zrozumianym? - Blackboard Consulting Case Study

Jak komunikować się z zespołem, żeby być zrozumianym?

Zespół usłyszy tylko to, co zrozumie.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Jak wzmocnić swoją skuteczność lidera? - Blackboard Consulting Case Study

Jak wzmocnić swoją skuteczność lidera?

Leadership to umiejętność pracy detalami.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
„Startup to eksperyment, w którym każda relacja może mieć wpływ na wynik.” – Guy Kawasaki - Blackboard Consulting Case Study

„Startup to eksperyment, w którym każda relacja może mieć wpływ na wynik.” – Guy Kawasaki

Dlaczego zbudowanie zespołu jest ważniejsze od wizji, pomysłu, produktu i strategii?

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting

Umów spotkanie

Porozmawiamy o Twoich potrzebach i zobaczymy, może będzie nam po drodze.

Bezpłatna konsultacja