Blog

Jak nie stracić najlepszych pracowników?

Jak zauważyć, że chcą odejść zanim to zrobią?

Jak nie stracić najlepszych pracowników? - Blackboard Consulting

To ogromne zaskoczenie i strach, kiedy najlepszy z pracowników, często wieloletni, filar zespołu i gwarant sprzedaży chce odejść. Z dnia na dzień. Osoba, której najbardziej był_ś pewien - być może tak bardzo, że o niej zapomniał_ś...

Jak zniechęcać pracowników do odejścia?

Po pierwsze: rozmawiaj z nimi regularnie, dawaj feedback, ocenę ich pracy. Każdy lubi wiedzieć na czym stoi, jak mu idzie i gdzie jest. Ocena tego co robimy to jeden z najlepszych motywatorów.

Po drugie: daj perspektywę rozwoju. Zarówno finansową jak i rozwojową, stanowiskowa. Nawet w małych lokalach można stworzyć mikro-strukturę w ramach, której można się rozwijać i zdobywać nowe umięjętności. Nic tak nie zniechęca i demotywuje lub zwyczajnie nudzi jak monotonia bez perspektyw.

Po trzecie: szkol, szkol, szkol! Ale nie tak doraźnie, od czasu do czasu, przypadkowo. Zaplanuj szkolenia regularnie, niech podtrzymują wiedzę, odświeżają, dodają nową.

Po czwarte: jasno określ możliwości rozwoju wynagrodzenia. jak często, za co i kiedy można się spodziewać zmiany, czyli podwyżki. Nie planuj tego tylko w swojej głowie, określ jasne zasady i poinformuj wszystkich.

Po piąte: pomyśl o pracownikach zanim sami o sobie pomyślą. Zaskocz, bądź pierwsz_. Zanim pracownik pomyśli o podwyżce, zanim pomyśli, że chciałby nauczyć się robić coś nowego, zanim przypomni sobie, że za 2 miesiące kończy mu się umowa. To będzie wyraźny i dobry sygnał dla nich, że o nich myślisz. Bezcenne i nic nie kosztuje.

Po czym poznać, że pracownik chce odejść, zanim wręczy nam wypowiedzenie?

Milknie. To jest najbardziej wyraźny znak, bo dotychczas zawsze miał coś do powiedzenia. Zwłaszcza Ci, którzy byli z nami długo.

Przestają proponować rozwiązania, angażować się, inicjować, brać na siebie dodatkowe zadania.

Przestają być pomocni, unikają dodatkowych godzin, pilnują godzin na grafiku.

Niechętni są na zastępstwa, biorą częściej wolne lub l-4, niechętnie pracują w weekendy.

Pytają o podwyżkę. Zdarza się, że po to aby porównać z inną ofertą, którą już mają.

Mają o coś żal, a więc mogą sprawiać wrażenie obrażonych.

Jak uniknąć takich sytuacji?

Rozmawiaj z pracownikami jak najczęściej, na bieżąco rozwiązuj konflikty, pytaj i obserwuj zespół. Buduj atmosferę zaufania, gdzie mówienie o problemach jest ok.

Słuchaj uważnie. Mniej mów. Pytaj. I zawsze ustal jasne reguły dla wszystkich i ich pilnuj.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w tym temacie napiszą lub zadzwoń, pomogę.

Blog

Zobacz także

Zarządzanie, relacje w biznesie, budowanie zespołu, rozwój osobisty, relacje z klientami.

Zobacz wszystkie
Jak komunikować się z zespołem, żeby być zrozumianym? - Blackboard Consulting Case Study

Jak komunikować się z zespołem, żeby być zrozumianym?

Zespół usłyszy tylko to, co zrozumie.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Jak wzmocnić swoją skuteczność lidera? - Blackboard Consulting Case Study

Jak wzmocnić swoją skuteczność lidera?

Leadership to umiejętność pracy detalami.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
„Startup to eksperyment, w którym każda relacja może mieć wpływ na wynik.” – Guy Kawasaki - Blackboard Consulting Case Study

„Startup to eksperyment, w którym każda relacja może mieć wpływ na wynik.” – Guy Kawasaki

Dlaczego zbudowanie zespołu jest ważniejsze od wizji, pomysłu, produktu i strategii?

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting

Umów spotkanie

Porozmawiamy o Twoich potrzebach i zobaczymy, może będzie nam po drodze.

Bezpłatna konsultacja